۶ تصور غلط رايج درباره آجيل

6 تصور غلط درباره آجیل

در این مطلب از سایت مای هربال به چند اشتباه و تصورغلط که درباره آجیل رایج است می پردازیم برای آگاهی از این تصورات غلط با ما همراه باشید.

در تعریف آجیل می توان گفت به مخلوطی از خشکبار گفته می‌شود که بنابه سلیقه ها و مدل‌های مختلف, ترکیبات آن فرق می‌کند و از دیرباز به یکی از نمادهای فرهنگ ایرانی بدل گشته به صورتی که برخی از مراسم سنتی ایرانیان (نوروز و یلدا) با حضور آجیل مفهوم پیدا می‌کنند.

و اما ۶ تصور غلط درباره آجیل :

۱-  اولین اشتباه و تصور غلط درباره آجیل اینست که برخی فکر می کنند که این ترکیبات فاقد ارزش غذایی هستند و به قول معروف شکم پرکن است.

در صورتیکه این تصورغلط است آجيل یکی از منابع سرشاراز پروتئين, آهن, روی, كلسيم, پتاسيم و ديگر مواد معدنی و ويتامين‌های آنتی‌اكسيدان است.

۲- تصور غلط دیگر اینست که بعضی از افراد فکر می کنند چربی آجیل برای سلامت قلب مضر است و قلب را تهدید می کند.

درست است که این ترکیبات چرب است, اما چربی آن از نوع اشباع‌ نشده است كه باعث پایین آمدن كلسترول خون می شود در نتیجه خطر بيماری‌های قلبی و عروقی را كم می‌كند. اغلب مغزهای موجود در آجيل شامل ۹۰ درصد اسيدهای چرب اشباع‌نشده هستند.

۳-  آجيل سرطان‌زاست ! برخی بر این باورند که این ترکیبات سرطان زا هستند.

برعكس! انواع آجيل به دلیل اینکه حاوی آنتی‌اكسيدان‌ها است خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهد. آنتی‌اكسيدان‌های موجود در آجیل از اكسيد‌شدن و تخريب سلول‌ها و بروز بيماریهايی مثل ديابت نیز جلوگيری می‌كنند.

البته افراد مبتلا به دیابت برای مصرف آجیل لازم است ابتدا ميزان تقريبی انرژی و كربوهيدرات آجيل مصرفی روزانه‌ خود را حساب کنند و آن را از كل كالری و كربوهيدرات دريافتی روزانه‌شان كم كنند.

۴- تصور غلط دیگر اینست که بعضی ها معتقدند آجیل هیچ ضرری ندارد.

در رابطه با این تصور باید گفت آجيل‌ها پركالری هستند و هر گرم آجيل, حداقل ۵ كالری انرژی غذايي توليد مي‌كند. از نظر ارزش تغذيه‌ای, يك نعلبكی آجيل حاوی تقريبا ۶۰۰ كالری انرژی غذايي است که این میزان معادل ۲ بشقاب برنج است! به همين دليل توصيه مي‌شود مصرف آجيل و مغز‌ها بعنوان ميان‌وعده و در حد متعادل باشد.

وجود چربی‌های متراكم در آجيل در افزايش وزن و بروز چاقي تاثیر دارد. ضمن اينكه مصرف بیش از حد آجيل,‌ سلامت دندان‌ها را نیز به خطر مي‌اندازد و بعضي از محتويات آن اعم از بادام زمينی, برای بعضي افراد آلرژی زا است و باعث بروز حساسیت در فرد می شود. افرادي كه به بادام‌زمينی يا به ديگر مغزهای موجود در آجیل حساسيت دارند, با مصرف آن دچار واكنش‌های حساسيتي مي‌شوند كه اين واكنش‌ها در بعضي از موارد مي‌تواند بسيار شديد و حتي كشنده باشد. بنابراین توصيه مي‌شود اين قبيل افراد از خوردن آجيل پرهیز كنند. همچنین افراد مبتلا به آسم نیز بايد از خوردن این ترکیبات و خشكبار به طور كلی پرهيز نمایند تا سلامت شان به خطر نیفتد.

 

۵ – تصور غلط دیگر اینست که مي‌گويند افرادی که فشار خون دارند باید از خوردن آجیل پرهیز کنند.

این تصور هم غلط است! به افرادی که میتلا به فشار خون هستندتوصيه مي‌شود در صورت تمايل به خوردن آجیل, تا حد ممكن از آجيل‌های خام استفاده كنند و از مصرف آجيل‌های بوداده و شور پرهیز نمایند.

در صورتیکه مغزها به اندازه و بعنوان منبع تامين‌كننده بخشی از انرژی غذايي روزانه‌مان مصرف شود, علاوه بر اینکه ضرر ندارد مفيد نیز است. اما بيماران مبتلا به فشارخون بالا بايد حسابی مراقب باشند چون تحقيقات نشان داده مصرف آجيل‌های شور مي‌تواند در افراد مبتلا به فشار خون بالا, منجر به شوک ناگهانی و ايست قلبي شود.

۶ – خيلی‌ها هنگام خريد آجيل, پسته‌های لب‌خندان ترجيح مي‌دهند

مي‌دانيد پسته‌ها را چطوری لب‌خندان مي‌كنند؟

برای لب خندان کردن پسته ها ابتدا, آنها را در ظرف‌ آبگرم مي‌ريزند تا پسته‌ها باد كنند و سپس بلافاصله در ظرف آب سرد می ریزند تا پوست پسته بتركد. اما اين شوک حرارتی (اختلاف دمای ناگهاني), بر كيفيت پسته تاثير منفي می‌گذارد و علاوه بر آن, موجب نم كشيدن نیز پسته مي‌شود. با این تفاسیر پسته‌های لب‌خندان از ارزش غذايی پايين‌تری برخوردار هستند و زودتر نیز فاسد مي‌شوند. حتي تخمه‌های لب‌خندان نیز انتخاب مناسبی نيستند؛ زیرا مغز تخمه وقتی در مجاورت هوا قرار مي‌گيرد, علاوه بر طعم, كيفيتش را هم از دست مي‌دهد و زودتر از انواع دربسته آن فاسد مي‌شود.

 

مطالب مرتبط

نظر خود را در رابطه با این مطلب بیان کنید