چه میوه‌ای را با چه هدفی بخوریم؟

چه میوه هایی بخوریم

مصرف میوه تاثیر زیادی بر سلامت کلی بدن , جذب و هضم و سوخت‌وساز مواد غذایی در بدن دارد. مصرف میوه باعث بالا رفتن روند سوخت و ساز قند, چربی و پروتئین در بدن می شود و در حفظ سلامت و تندرستی بدن تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل مصرف روزانه میوه ها را به همه افراد خانواده توصیه می کنیم.

یکی از مفیدترین و طبیعی‌ترین منابع تغذیه برای بشر میوه ها هستند, که قرار دادن ان در سبد تغذیه توصیه می شود تنها نکته مهم این است که در زمان مصرف میوه‌ها توجه کافی به چگونگی مصرف, میزان و زمان مصرف آنها داشته باشیم.

میوه‌ها براساس نظر محققان و کارشناسان طب سنتی و مزاج‌شناسی به چهار گروه تقسیم شده اند که عبارتند از میوه‌های شیرین, اسیدی, غیراسیدی و خنثی , این گروه از افراد معتقدند در زمان مصرف میوه‌ها یا تهیه سالادهای میوه باید از میوه‌های هم‌گروه استفاده کرد. به‌عنوان مثال, برای تهیه سالاد میوه باید از میوه‌هایی استفاده کرد که در گروه میوه‌های شیرین قرار دارند.

 

۱- انجیر

انجیر در انواع و رنگ‌های مختلف یافت می شود که همه آنها دارای مقدار یکسانیاز  ویتامین‌های  A, B, C و آهن هستند. بر اساس تحقیقات به‌دست آمده مصرف این میوه به صورت خام و خشک باعث از بین بردن بوی بد دهان و برخی از بیماری‌های دهان می‌شود. مصرف انجیر تازه همچنین در کاهش حرارت بدن و رفع تشنگی موثر است. علاوه بر آن این میوه باعث تعریق زیاد می شود که نتیجه آن خارج شدن تمامی سموم موجود در بدن است. به گفته محققان , مصرف این میوه قبل از مصرف غذا موجب تحریک اشتها و پاکسازی کامل دستگاه گوارش می‌شود.

 

۲- سیب

اگر اضافه وزن دارید سیب را با پوست میل کنید. مصرف این میوه با پوست یکی از روشهای مبارزه با چاقی و درمان آن است که متخصصان تغذیه نیز به آن اشاره کرده‌اند. مصرف سیب به همراه پوست باعث می‌شود قند خون برای مدتی بالا بماند. در نتیجه باعث می شود فرد احساس سیری بیشتری داشته باشد و غذای کمتری میل کند.

 

۳- موز

 

موز میوه ای سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که براساس نتایج تحقیقات دانشمندان مشخص شده که مصرف روزانه یک عدد موز بر حفظ آرامش, کاهش افسردگی, اضطراب و استرس تاثیر بسزایی دارد. این میوه به دلیل داشتن منابع تریپتوفان باعث افزایش سروتونین در بدن می‌شود. افزایش سروتونین در بدن باعث آرامش و از بین رفتن افسردگی می شود از این رو متخصصان تغذیه قرار دادن موز در سبد غذایی را توصیه می کنند. به عنوان مثال شما می‌توانید این میوه را همراه عسل در وعده صبحانه میل کنید.

 

۴- انگور

 

اگر لاغر هستید و می خواهید وزنتان بیشتر شود می توانید از انگور استفاده کنید نوشیدن روزانه ۲ لیوان آب انگور همراه دو وعده غذایی ظهر و شب باعث افزایش وزن می‌شود. توجه کنید که آب انگور برای درمان لاغری و چاقی استفاده می شود به این صورت که اگر این میوه را همزمان با وعده غذایی مصرف کنید موجب افزایش وزن و چاقی میشود و اگر در فواصل وعده‌های غذایی به تنهایی مصرف کنید, باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.

 

۵- هلو

یکی از خواص هلو تهیه ماسک زیبایی ازاین میوه تابستانی است. اگر به دنبال ماسک جوانسازی هستید و می خواهید پوست تان بانشاط باشد پس هلو را از یاد نبرید با قرار دادن رنده شده این میوه روی پوست صورت به مدت ۲۰ دقیقه جوانی و نشاط را به پوست تان هدیه دهید.

 

۶- زردآلو

زردآلو یکی دیگر از میوه های تابستانی است که دارای فوایدی زیادی از جمله درمان بی خوابی است اگر از بی‌خوابی و خستگی مفرط رنج می‌برید, مصرف زردآلوی رسیده را به شما توصیه می کنیم. مصرف این میوه با داشتن ویتامین‌های گروه B به درمان بی‌خوابی, خستگی, گیجی و ناراحتی‌های عصبی و روحی کمک می‌کند. توجه داشته باشید مصرف بی‌رویه این میوه باعث بروز اختلال در هضم مواد غذایی و اسهال می شود.

 

 ۷- خرما

 

خرما یکی از میوه های ارزشمند است این میوه دارای منیزیم, فسفر, کلسیم و آهن است. خرما به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی منیزیم در جلوگیری از بروز انواع سرطان‌ها نقش دارد. این میوه با خنثی کردن اسید اضافی معده در پیشگیری از سرطان معده بسیار موثر و مفید است . از دیگر خواص خرما تقویت شنوایی و بینایی و تسکین دردهای کمر, مفاصل و سیاتیک است.

 ۸- خربزه

 

اگر مبتلا به سنگ کلیه یا سنگ مثانه هستید با مصرف خربزه می‌توانید به درمان بیماری خود کمک کنید. این میوه دارای خواص مدر(ادرارآور) است به همین جهت به درمان این بیماری و دفع سنگ‌های کوچک کمک می‌کند. مصرف تخم‌های بوداده خربزه نیز ادرار‌آور است و به دفع سنگ‌های کلیه و مثانه کمک می کند.

حال که با برخز از خواص میوه ها آشنا شدید لازم است به نکات زیر نیز توجه کنید.

نکته ۱: میوه های لیمو, پرتقال, آناناس, گریپ فروت و خیار یا آب آنها را یک ساعت قبل یا یک ساعت بعد از صرف وعده‌غذایی مصرف کنید. مصرف این نوع میوه‌ها باعث کاهش کلسترول و اسیداوریک خون می‌شود.

نکته ۲: متخصصان معتقدند مصرف روزانه ۳ تا ۵ میوه از بروز ناراحتی‌های گوارشی از جمله یبوست پیشگیری می‌کند. تغذیه نامناسب, عدم استفاده از سبزیجات و میوه‌ها در رژیم‌غذایی و  کم تحرکی از مهم‌ترین عوامل بروز یبوست هستند. میوه‌ها و سبزیجات به دلیل دارا بودن مقدار زیادی فیبر و آب فراوان موجب تحریک روده می شود  و به دفع مواد زاید بدن کمک بسیاری می‌کنند.

 

نکته ۳: طبق نظرمتخصصان طب سنتی نوشیدن مخلوطی از آب هویچ و پرتقال یکی از مضرترین ترکیب‌های غذایی است. مخلوط کردن این دو میوه با هم و مصرف آن در بالا رفتن میزان اسید خون در بدن نقش زیادی دارد. علاوه بر آن, اختلال در عملکرد کبد و تحریک‌پذیری طحال نیز از دیگر عوارض مصرف آب هویج و پرتقال با هم است.

مطالب مرتبط

نظر خود را در رابطه با این مطلب بیان کنید