چند شام رژیمی خوشمزه

شام رژیمی - غذای رژیمی - طرزتهیه انواع غذای رژیمی

در این مطلب از سایت مای هربال طرزتهیه ۱۰ شام رژیمی خوشمزه را آورده ایم اگر می خواهید لاغر شوید می توانید از غذاهای رژیمی خوشمزه ای که به شما آموزش می دهیم تهیه کنید که علاوه بر بدست آوردن تناسب اندام دلخواهتان غذای خوشمزه هم میل کنید پس با مای هربال همراه باشید.

دورچین که معمولا غذای گیاهی یا غذای سلامت نام دارد یک غذای کامل بشمار میرود اما افراد گوشت خوار دوست دارند در کنار غذای خود دورچین هم داشته باشند . انواع سالاد, نان و برنج سرد جزو دورچین های سرد بشمار میروند و سبزیجات و صیفی جات پخته و کبابی, پاستا, سیب زمینی و انواع سس جزو دورچین های گرم محسوب می شوند.

شام رژیمی - سالاد رژیمی - طرزتهیه شام و غذای رژیمی

در این مطلب با نحوه گریل کردن مرغ و چند دستوردورچین ساده و خوشمزه آشنا خواهید شد.

گریل چی

گریل در واقع همان کباب کردن است که در زبان آشپزی, کباب کردن انواع گوشت روی چدن داغ و زغال را گریل می گویند. در واقع گریل نوعی از کباب کردن است که شما می توانید مرغ , ماهی و گوشت قرمز را گریل کنید برای این کار لازم است مرغ را حداقل ۶ ساعت در مایه بخوابانید تا طعم بگیرد و ترد شود و گوشت قرمز را  ۱۲ تا ۲۴ ساعت در مایه بخوابانید.

با توجه به اینکه در فرهنگ ما نان و برنج برغذا الویت دارد دورچین به دو نوع چیده میشود:

  • در روش اول گوشت کبابی را در انبوهی از جعفری قرارمیدهند. یک نیمه لیمو , مقداری هویج و خیارشور سالادی هم در اطراف دیس چیده میشود.
  • در روش دیگرگوشت در سمتی از ظرف قرار دارد و در سمت دیگر ساقه جعفری و مقدار کمی سس است ۱نوک قاشق پودر پنیر و اندکی فلفل سیاه هم در اطراف پخش میشود.

اولین دستور تهیه شام رژیمی خوشمزه را در این بخش می خوانید.

مواد لازم برای ۴ نفر

سینه کامل مرغ : ۲عدد, بی استخوان

روغن : ۳/۱ پیمانه

پاپریکای هندی: ۱ قاشق غذاخوری

پودر سیر: ۱  قاشق چای خوری

آویشن: ۲ قاشق چای خوری

نمک: ۲ قاشق چای خوری

آبلیمو: ۴ قاشق غذاخوری (در صورت تمایل)

طرزتهیه

از آنجاییکه سینه مرغ بافت نرمی دارد با استیک کوب له می شود. ابتدا سینه مرغ را در وسط کیسه فریز قرار دهید و با استیک کوب به آن ضربه بزنید تا ضخامت مرغ کم شود .

حالا با چاقوی نوک تیز روی هر تکه ۶-۷ سوراخ عمقی ایجاد کنید. این کار پختن را راحت می کند و تمام بافت مرغ طعم می گیرد. بهتر است برش ها را  در قسمت ضخیم تر مرغ بزنید. در صورتیکه مقدار سوراخ ها زیاد شود, مرغ خیلی خشک و سفت می شود.

در مرحله بعد روغن و ادویه جات را با هم خوب مخلوط تا ادویه گلوله نشود و بعد تکه های مرغ را یکی یکی داخل مایه بغلتانید طوریکه تمام مرغ ها به طور کامل در مایه باشند. ادویه را در روغن خوب هم بزنید تا گلوله نشود.

با توجه به اینکه تکه های مرغ ضخیم هستند,لازم است هر طرف آن را حداقل ۵ دقیقه گریل کنید. نکته ای که باید به آن توجه کنید اینست که در زمان پخت, استیک ها را ۱ بار پشت و رو نکنید نه بیشتر, زیرا فرآیند پخت خوب انجام نمی شود. وقتی گریل کردن تمام شد به استیک ها چند دقیقه اجازه دهید تا آب داخل گوشت مجددا به بافتش برگردد و سپس سرو کنید.

نوش جان

خوراک گل کلم در سس کاری

یکی دیگر از غذاهایی که در دسته شام رژیمی است خوراک گل کلم در سس کاری است مواد لازم برای این غذای خوشمزه به شرح زیر است

مواد لازم برای ۴ نفر:

گل کلم درشت : ۱ عدد

روغن مایع یا کره گیاهی: ۶ قاشق غذاخوری

دانه خردل: ۱ قاشق چای خوری

زیره سیاه: ۱ قاشق چای خوری

زنجبیل تازه ساطوری: ۱ قاشق چای خوری

پیاز کوچک: یک عدد

نمک: یک قاشق چای خوری

زردچوبه: یک قاشق چای خوری

گوجه فرنگی درشت: ۳ عدد

فلفل سبز تند: ۱ عدد ساطوری

گشنیز ساطوری: ۲ قاشق غذاخوری

گل کلم در بین خانواده کلم ها محبوب تر و پرمصرف تر است. شما در شور, ترشی, به عنوان دورچین و در انواع سوپ می توانید از آن استفاده کنید. اما در این رسپی گل کلم به عنوان غذای اصلی سرو میشود که با سس کاری طعمی جدید و بی نظیر خواهد داشت پس حتما این دستور را درست کنید

طرز تهیه

ابتدا گل کلم ها را گل گل کرده و سپس آن ها را شسته و خشک کنید.

 

کره را در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا داغ شود سپس دانه های خردل را داخل آن بریزید. زمانیکه خردل ها شروع به ترکیدن کردن زیره, زنجبیل, پیاز, ۱ قاشق چا ی خوری نمک و زردچوبه را به آن اضافه کنید و بمدت ۱ دقیقه مواد را با هم  تفت دهید.

حالا گل کلم ها را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا به مواد آغشته شوند.

در مرحله بعد گوجه فرنگی, فلفل سبز و نصفی از گشنیز ساطوری را به مواد اضافه کنید در قابلمه را بگذارید و شعله را کم کنید و اجازه دهید خوراک بمدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزید تا گل کلم ها نرم شوند اما له نشود.

بعد در قابلمه را بردارید وبمدت ۲ الی ۳ دقیقه صبر کنید تا سس نیزغلیظ شود و سپس بقیه گشنیز ساطوری را روی غذا پاشیده و آن را به سرعت سرو کنید.

نکته

شما می توانید برای تنوع بیشتر میزان گل کلم را نصف کرده و نصف دیگر کلم بروکلی اضافه کنید.

با اضافه کردن مقداری آبلیمو و فلفل تند غذا طعم بهتری پیدا می کند.

در صورت تمایل می توانید ادویه جات را حذف کنید و ۱ قاشق غذاخوری ادویه کاری جایگزین آن کنید.

دال در نان پاکتی

یک شام رژیمی خوشمزه دیگر به نام دال در نان باکتی , تصور استفاده از عدس در غذاهایی بجز عدس پلو , آش و عدسی دشوار بنظر میرسد اما شما می توانید بجز این غذاها از عدس در خوراک دال که یک غذای رژیمی ساده و رد عین حال کامل است نیز استفاده کنید.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر

عدس قرمز: ۲۰۰ گرم

کره گیاهی: ۱۵ گرم

پیاز متوسط ساطوری : ۱ عدد

سیر رنده شده : ۲حبه

هویج متوسط: ۳ عدد, نگینی ریز

گوجه فرنگی درشت: یک عدد, ساطوری

آویشن: ۱ قاشق  چای خوری

آب: نصف پیمانه

اسفناج: ۵۰۰ گرم, ساطوری

آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

نان پیتا: ۶ عدد, نصف کرده

طرزتهیه دال در نان باکتی

 

در طرزتهیه این شام رژیمی خوشمزه و جدید ابتدا عدس را در قابلمه کوچک بریزید و آنقدر آب بریزید که روی آن را بپوشاند. ظرف را روی شعله متوسط بگذارید تا به جوش آید حالا شعله را کم کنید و اجازه دهید عدس بمدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بپزد.

در تابه دیگر کره را بریزید و روی شعله متوسط بگذارید تا داغ شود و بعد پیاز و سیر را اضافه کنید و بمدت ۵ دقیقه تفت دهید تا نرم شوند. حالا هویج, گوجه فرنگی, آویشن و آب را اضافه کنید و بگذارید تا به جوشد, سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی حرارت بماند تا هویج نرم شود.

حالا اسفناج, آبلیمو و عدس آبکش شده را داخل مایه پیاز بریزید و بگذارید بمدت ۱۵ دقیقه بپزد تا آب آن کشیده شود و بعد نمک و فلفل را اضافه کنید.

داخل نان های پیتا را باز کنید و با مایه دال پر کنید و به سرعت سرو کنید.

چند نکته

می توانید سیب زمینی را جایگزین همویج کنید و یا همراه با هویج از سیب زمینی هم استفاده کنید.

چنانچه اهل غذاهای تند هستید, ۲ عدد فلفل سبز تند یا ۲-۳ قاشق چای خوری فلفل قرمز به غذا اضافه کنید.

در صورتیکه که گیاه خوار نیستید, می توانید خوراک دال را با مرغ, گوشت یا ماهی سرو کنید.

پاستای خامه تنوری

اگر روزی سخت و کسل کننده داشتید سریع ترین شامی که می تواند خستگی تان را برطرف کند و یک غذای کامل هم باشد پاستای خامه تنوری است که جزو غذاهای رژیمی محسوب می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر

پاستای فرمی: ۱۷۵ گرم

روغن مایع: ۶ قاشق غذاخوری

پیاز متوسط: ۱ عدد ساطوری

سیر: ۱ حبه, ساطوری

خامه معمولی: ۳۰۰ میلی لیتر

تخم مرغ: ۲ عدد

پنیر گودا یا چدار: ۱۷۵گرم, رنده شده

طزتهیه پاستای خامه تنوری

پاستا را به روش همیشگی در ۴ لیتر آب جوش و ۴ قاشق غذاخوری نمک بجوشانید و بعد از مغزپخت شدن و قبل از اینکه خرد شود آبکش کنید.

در همین حال ۴ قاشق غذاخوری روغن را در تابه بریزید و روی شعله متوسط داغ کنید , پیاز را در روغن بریزید و بمدت ۵ دقیقه تفت دهید تا نرم شود, در ۱ دقیقه آخر سیر را اضافه کنید.

حالا در ۱ کاسه بزرگ تخم مرغ ها را همراه با کمی نمک و فلفل هم بزنید تا یکدست شود سپس خامه را همراه مایه پیاز و سیر به آن اضافه کنید و بعد پنیر را اضافه کنید همه مواد را خوب مخلوط کرده و پاستا را داخل آن بریزید.

در مرحله بعد یک ظرف حدودا یک لیتری نسوز را چرب کنید و مایه پاستا را در آن بریزید و بعد ظرف را در فر بمدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه در دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد روی طبقه وسط بگذارید تا روی آن طلایی شود.

 

چند نکته:

در این پاستا می توانید از سبزی ساطوری مثل جعفری, قارچ تفت داده شده یا بادمجان کبابی نیز استفاده کنید.

در صورت تمایل می توانید از پنیر موتزارلا هم استفاده کنید

می توانید ماهی سرخ شده یا ژامبون خردشده را جایگزین مرغ گریل شده کنید و همراه با این پاستا سرو کنید.

سالاد مکزیکی

سالاد مکزیکی یک شام رژیمی خوشمزه دیگر که مکزیکی ها در تهیه و سرو آن ودیگر انواع سالاد و سالسا یا سس مهارت خاصی دارند. سالادهای مکزیکی معمولا رنگارنگ و پراز مواد که سرشار از ادویه است و کمی تند نیزاست. این سالاد به دلیل اینکه دارای  حبوبات و ذرت است دارای خاصیت سیرکننده, مقوی و همچنین خوشمزه است. برای درست کردن این سالاد تنها به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارید یک غذای رژیمی خوشمزه و مقوی .

مواد لازم برای ۴ نفر:

کنسرو ذرت: ۱ قوطی آبکش

لوبیاقرمز: ۳۰۰ گرم, پخته

لوبیاسبز: گرم, خردکرده, آبپز

فلفل دلمه ای قرمز: ۱ عدد, نگینی

فلفل دلمه ای سبز: ۱ عدد, نگینی

گوجه فرنگی متوسط: ۳ عدد, ساطوری

خیار: ۲ عدد, ساطوری

پیاز قرمز کوچک: ۱ عدد, ساطوری

فلفل سبز تند: ۳ عدد ساطوری

سیر. . حبه, ساطوری

گشنیز ساطوری: ۳ قاشق غذاخوری

زیره سبز: ۲ قاشق چای خوری

سرکه بالزامیک: ۳/۱ پیمانه

روغن زیتون: ۴/۱ پیمانه

طرز تهیه سالاد مکزیکی

در طرزتهیه سالاد مکزیکی لازم است ابتدا ذرت, لوبیای آبکش شده, لوبیاسبز, فلفل های دلمه ای, گوجه فرنگی و خیار را در یک ظرف بریزید و با هم مخلوط کنید.

حالا باید سس سالاد را درست کنید کافیست سس, پیاز, فلفل تند, سیر, گشنیز, زیره, سرکه و روغن را در یک ظرف دیگر مخلوط کنید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

حالا سس آماده است آن را روی سالاد بریزید و حداقل ۱ ساعت اجازه دهید تا سالاد طعم بگیرد.

چند نکته:

در صورت تمایل می توانید این سالاد را به عنوان غذای اصلی سرو کنید, می توانید نان پیتا یا تورتیا را در فر یا روی گریل برشته کنید و سالاد را با آن سرو کنید.

می توانید سرکه سفید یا قرمز را جایگزین سرکه بالزامیک کنید.

در صورت تمایل می توانید پودر فلفل قرمز یا سیاه را جایگزین فلفل سبز تند کنید که ۱ قاشق چایخوری کافیست حتی می توانید فلفل سبز تند را نیز حذف کنید.

سالاد لوبیا و بروکلی

یک سالاد خوشمزه و بی نظیردیگر که مناسب افرادی است که به چیزی بیشتر از یک سالاد نیاز دارند. می توانید این سالاد را به عنوان پیش غذا یا همراه انواع غذاهای گوشتی مثل استیک و شنیتسل سرو کنید.

مواد لازم برای ۶ نفر:

بروکلی: ۱ کیلوگرم, خردشده

لوبیاسبز: ۲۰۰ گرم

تخم کدو: ۶۰گرم, خرد کرده

ریحان ساطوری: ۲ قاشق غذاخوری

نعناع ساطوری: ۱ قاشق غذاخوری

آبلیمو: یک سوم پیمانه

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه سالاد لوبیا و بروکلی

برای درست کردن این شام رژیمی خوشمزه یک قابلمه آب نمک را به روی حرارت بگذارید تا بجوشد سپس لوبیا و بروکلی را در آن بریزید و بگذارید بمدت ۱۰ دقیقه در آب بجوشد, سپس آن را آبکش کنید و آب سرد روی آن بریزید.

در مرحله بعد لازم است سس سالاد را درست کنید برای تهیه آن  تخم کدو, ریحان, نعناع, آبلیمو و روغن را در ظرف بریزید و مخلوط کنید, نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

 

در این مرحله سس را روی سالاد بریزید و حداقل نیم ساعت صبر کنید تا سالاد طعم بگیرد.

چند نکته:

در صورت تمایل می توانید ۵۰ گرم قارچ ورقه شده به سالاد اضافه کنید.

برای خوش رنگ تر شدن سالاد تخم مرغ آبپز, گوجه فرنگی یا فلفل دلمه ای قرمز به آن اضافه کنید.

می توانید از تخم صنوبر بجای تخم کدو استفاده کنید.

همچنین می توانید به جای تخم کدو از هر نوع مغز اعم از گردو استفاده کنید.

میگوی گریل

میگوی گریل یک غذای رژیمی دیگر است که می توانید به سادگی در منزل درست کنید و از یک شام خوشمزه لذت ببرید.

مواد لازم برای ۴ نفر:

میگو: ۴۰۰ گرم پاک کرده

کدوی متوسط : ۱ عدد خرد کرده

فلفل دلمه ای: ۱ عدد, خرد کرده

پیاز متوسط: ۱ عدد, خرد کرده

روغن مایع: ۴/۱ پیمانه

پاپریکا: ۱ قاشق غذاخوری

لیموترش: ۱ عدد

نمک و فلفل قرمز به میزان لازم

طرز تهیه میگوی گریل

برای درست کردن غذای رژیمی ابتدا روغن, پاپریکا, آب لیموترش و نمک و فلفل را مخلوط کنید , میگوها را در آن بریزید و حداقل ۱ ساعت در مایه بماند.

در عین حال سیخ های کباب چوبی را چند ساعت در آب بخوابانید تا در زمانی که روی شعله قرار میگیرند نسوزند.

میگوها را از مایه خارج کنید و یکی در میان با سبزیجات خرد کرده به سیخ بکشید. سیخ ها را روی گریل بگذارید و هر طرف آن را ۴ دقیقه کباب کنید.

مطالب مرتبط

نظر خود را در رابطه با این مطلب بیان کنید