ویتامین هایی که زنان نیاز دارند

ویتامین هایی که زنان نیاز دارند - تغذیه زنان

ویتامینی که زنان به آن نیاز دارند و نقش مهمی در سلامت و استحکام استخوان ها دارد.

در این مطلب قصد داریم شما را با ویتامین K2  و اهمیت آن آشنا کنیم شاید تا به حال نام این ویتامین را نشنیده باشید اما لازم است بدانید که K2  از جمله ویتامین هایی است که زنان به آن نیاز دارند زیرا در استحکام استخوان ها نقش بسیار مهمی دارد .

همه ما می دانیم که بدن انسان به انواع مواد معدنی، پروتئین، اسیدهای چرب و ویتامین نیاز دارد و در صورت کمبود هر کدام در بدن ، نتیجه منفی آن در بخشی از بدن نمود پیدا می کند که عوارض ناراحت کننده ای را در پیش خواهد داشت. بسیاری از خانم ها علاوه بر مصرف میوه و سبزیجات کافی، از قرص های مکمل نیز استفاده می کنند که این کار موجب تنظیم هورمون ها، افزایش انرژی، برطرف شدن درد مفاصل، مشکلات گوارشی و … می شود.

اما در خصوص ویتامین K2  باید بگوییم که تا سال ۱۹۹۷ میلادی کسی از اهمیت این ویتامین آگاه نبود و کاملا ناشناخته بود. اغلب ما با ویتامین K1 آشنا هستیم و می دانیم که در کلم، اسفناج یافت می شود. اما K2 ناشناخته است و در جذب کلسیم در بدن بسیار مهم است. این ویتامین به خانواده ویتامین های A و D بیشتر شباهت دارد. در ادامه به اهمیت ویتامین K2  می پردازیم با مای هربال همراه باشید.

اهمیت ویتامین K2

در رابطه با اهمیت این ویتامین  باید گفت که  K2 نقش بسیار مهم و موثری برای خانم ها دارد. دکتر «کیت بلوئه» در این مورد می‌گوید: « K2   برای جلوگیری از انواع مشکلات از چروک گرفته تا سرطان برای سلامت زنان مفید و ضروری است. با توجه به اینکه بعضی از خانم ها به قرص کلسیم نیاز ندارند اما مصرف این ویتامین باعث می شود کلسیم در جای درست خود قرار بگیرید. یا حتی افرادی که ویتامین D مصرف می کنند نمی توانند بدون K2 از همه مزایای ویتامین D بهره مند شوند و بعید هم نیست حتی به سلامت آنها ضرر هم برساند.»

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم این ویتامین در محکم شدن استخوان ها نقش بسیار مهمی دارد و مشخص شده که برای سلامت دندان ها نیز بسیار مهم است و افرادی که این ویتامین را مرتب مصرف می کنند، دندان های سالم و بدون کرم‌ خوردگی خواهند داشت. جالب است بدانیدK2  برای پیشگیری از بیماری های قلب و عروق نیز مفید است . حتی برخی از بیماری های خونی به علت کمبود ویتامین  K2 در بدن است.

پیشگیری از چروک پوست با ویتامین K2

 

K2  در پیشگیری از چروک پوست موثر است افرادی که به اندازه کافی این ویتامین را مصرف می کنند، دارای پوستی جوان تر و شاداب تر هستند و چروک بسیار کمتری در چهره آنها می بینید. اگر به پوست مردم ژاپن دقت کنید خواهید دید که پوست های صاف و شفاف دارند بطوریکه کمترین اثر پیری و سالخوردگی را در صورت شان می بینید زیرا مواد غذایی مصرفی آنها مملو از ویتامین K2 است. مصرف این ویتامین برای افرادی که تراکم استخوان ضعیفی دارند بسیار لازم و ضروری می باشد.

تاثیر ویتامین K2 بر رگها

 

واریس از جمله بیماری های شایع سیستم رگ و قلب بدن است. این بیماری می تواند به علت رسوب کلسیم در جای نامناسب به وجود بیاید. به این ترتیب باعث می شود کارکرد اصلی رگ ها دچار مشکل شود و نتوانند به راحتی خون و محتویاتش را حرکت دهند. در نتیجه رگ برآمده و قلمبه می شود اما مصرف ویتامین K2  باعث می شود تا کلسیم در جای درست خود قرار بگیرید در نتیجه بروز بیماری واریس در زنان کمتر خواهد شد.

 

منابع ویتامین K2

حال که با اهمیت ویتامین K2  آشنا شدید خوب است منابع آن را نیز بدانید تا با مصرف آنها این ویتامین را دریافت نمایید.

مواد غذایی مثل لوبیا ، سویا، جگر (غاز، گوسفند)، لبنیات روزانه اعم از شیر، پنیر و کره های محلی، پنیر گودا، پنیر بری  (Brie) و زرده تخم‌‎مرغ از جمله منابع ویتامین K2 هستند.

علاوه بر آن قرص های مکملی که این ویتامین را دارند نیز در بازار موجود است.

چرا کمبود ویتامین K2 شایع است؟

در پاسخ به این سوال که چرا کمبود ویتامین K2 شایع است باید گفت چون مواد غذایی کمی این ویتامین را دارند و به همین دلیل نمی توان آزادانه و به راحتی از مزایای K2 بهره مند شد. اما با مصرف غذا و لبنیات محلی می توانید تا اندازه زیادی کمبود آن را جبرن کنید.

 

مطالب مرتبط

نظر خود را در رابطه با این مطلب بیان کنید